Blåblogging - kunsten å selge dritt som trøfler

27.mai.2006 @ 19:36
Blant den lurvete gjengen vi kaller blåbloggere er ’personlig frihet’ et umåtelig populært konsept. Jeg har i utgangspunktet forståelse for entusiasmen. Frihet til å mene hva man vil, si hva man vil, være som man vil. Fine saker.

Bjørn Magne Solvik skriver at forbudet mot politisk reklame på TV er en skandale mot ytringsfriheten. Knut Stian Olsen utøser sin harme over forslaget om å forby spilleautomater. -Hva med den personlige friheten til alle oss som faktisk klarer å ha et normalt forhold til spill?, spør han med et gravalvor som innbyr til overbærende fnising. Jeg skal ikke legge inn argumenter verken for frislipp eller forbud av pengespill, men begrepet om personlig frihet blir mildt sagt noe utvannet når prinsippdiskusjonen senker seg til et nivå der det dreier seg om å friheten til å spille kronespill. Det blir som å selge bæsj ved å reklamere for trøfler.


Dessuten minner det om en avansert form for bortskjemthet, når man tyr til superlativene i sutring over det som tross alt i global sammenheng er bagatellmessige hindre for en forkvaklet tolkning av personlig frihet.

Vampus berømmer forslaget om å overføre oljefondet til den enkelte borger. Troen på enkeltmennesket er vakker, skriver hun. -Evne og vilje til å ta ansvar for egne liv. Muligheten for å kunne velge løsninger som er tilpasset egne behov.. Åh, det er jo så man nesten får tårer i øynene.

Tårer i øynene, ja. Men ikke gledestårer. På samme måte som politisk reklame på TV kun gir ytringsfrihet til de som har råd til å betale for seg, forutsetter en privatisering av oljeformuen- om man skal ta høyde for konsekvensene for Hvermannsen - at vi alle skaffer oss en investeringsbachelor fra BI.

Det som uansett er sikkert, er at det blir gode tider for Redningsselskapet, Røde Kors og Norges Blindeforbund om oljepengene blir delt ut til folket før et eventuellt forbud kommer på plass.

Hvor kommer denne klokkertroen på enkeltmennesket fra? Peter Andre Jensen er stolt av å være kapitalist. -For kapitalismen har vært en sann lykke for den vestlige verden. Coca Cola, moderne biler, ja til og med internett.. Man gir folk det de vil ha, og så tjener man penger på det.

Men hva er sann lykke og hvor kommer Coca Cola inn i det store bildet? Hva er våre behov? Vi vet nok hva vi vil ha, men er det så sikkert at vi vet hva vi trenger? Noen ganger kan kanskje det å ta ansvar for sitt eget liv innebære at man ser dypt inn i seg selv, godtar sine egne begrensninger og ber om hjelp.

K nut Stian Olsen skriver at ønsket om å hjelpe de spilleavhengige ikke holder som forbudsargument: -Det er ikke synd på dem, for de vet egentlig hva de begynner med når de starter.

Greit nok. Men da er det kanskje også sånn at når man sier at man har tro på enkeltmennesket, så betyr det egentlig mest at man har tro på seg selv?

Kommentarer
Postet av: Peter André Jensen

Du snakker om at blåbloggerne tar frem superlativene når de (vi) snakker om bagateller. Vi (de blå) er såvisst ikke alene om slikt. Dere på venstresiden er ganske flinke til å koke suppe på spiker dere også. Bare ta alle disse latterlige streikene for eksempel.

Da transportarbeiderforbundet ble kritisert for å streike for ulikelønn i fjor vår, ja så kokte venstresiden dette ned til at dette handlet om noe mye mer enn ulikelønn for en marginal yrkesgruppe. Nei, dette handlet om de nære bånd mellom mennesker over hele verden, om de overgrep de hyperkapitalistiske multinasjonale bedriftene hadde utført i den tredje verden, osv.

Hadde de funnet en transportarbeider under 20 så hadde de sikkert ment at denne streiken for ulikelønn i REALITETEN handlet om å ta avstand for barnearbeid i Bangladesh..

Forøvrig sier du noe viktig; "Hva er våre behov? Vi vet nok hva vi vil ha, men er det så sikkert at vi vet hva vi trenger?"

Nei, det da også høyresiden av politikken har hevdet i alle år. Det er her denne "friheten og troen" på enkeltmennesket kommer inn. Det er bedre at noen enkeltmennesker selv avgjør hvilke behov de har og hvordan de skal fylle dem enn at de velger noen til å gjøre de samme valgene for dem.

Og hva med Coca Cola? Hadde det ikke vært for Coca Cola så hadde Nord Norge vært avfolket. Hvordan?

Fordi uten Cola hadde man ikke hatt noe å blande hjembrenten med. Uten hjembrent, ingen fest. Ingen fest, ingen fulle folk. Ingen fulle folk, ingen puling. Ingen puling, ingen barn.

Ingen barn? Ingen folk i Nord Norge.

Coca Cola handler dermed om de nære relasjoner mellom far og sønn, mor og datter. Cola handler om at folk blir boende der gresset er grønt, og der lufta er ren. I en verden uten Cola hadde dermed vært en verden der alle bodde i byer. Alle bor i byer betyr mer forurensning. Mer forurensning betyr at den globale oppvarmingen øker. Øker den globale oppvarmingen blir havet å stige. Stiger havet dør alle i Bangladesh og i Nederland.

Coca Cola har derfor reddet ca 25 millioner mennesker fra drukningsdøden. Slett ikke dårlig for et multinasjonalt kapitalistisk konsern.

27.mai.2006 @ 19:53
URL: http://www.peterandrej.com
Postet av: klypa

Palle-Jensen: Jeg tillater meg å korrigere deg litt midt i denne fortreffelige Colareklamen (Jeg hører formelig "Always CocaCola"-jingelen i bakgrunnen når jeg leser). Jeg er trønder og har følgelig førstehånds kjennskap til coladram, og må derfor meddele Dem: Coladram har særdeles dårlig innvirkning på potensen.

Been there. Done that.

27.mai.2006 @ 20:09
URL: http://blogg.klype.net/
Postet av: Peter André Jensen

"Jeg er trønder og har følgelig førstehånds kjennskap til coladram, og må derfor meddele Dem: Coladram har særdeles dårlig innvirkning på potensen."

Mulig det. Men, her var det ikke snakk om trøndere. Her var det snakk om nordlendinger. Og nordlendingers potens er det aldri noe å utsette på. Ikke med coladram innabords engang.

Visste du at nordlendinger og eskimoer er de eneste mennesketypene som har bein i pikken? Fordi det er så kaldt der de skal prestere liksom...

27.mai.2006 @ 20:13
URL: http://www.peterandrej.com
Postet av: klypa

Palle-Jensen: Til forskjell fra mange fugler trekker nordlendinger sørover for å hekke. Du har tydeligvis gått på en røverhistorie fra Rorbua på NRK denne gangen, men jeg hjelper gladelig til med å fortelle hvordan det egentlig henger sammen.

27.mai.2006 @ 20:21
URL: http://blogg.klype.net/
Postet av: VamPus

"Vi vet nok hva vi vil ha, men er det så sikkert at vi vet hva vi trenger?" Men det vet staten, politikerne, og byråkratene? Det trodde de i Sovjet, og de endte opp med å ikke hverken personlig frihet, muligheter eller mat. Og så er det offensivt å kritisere nobelprisvinneren i økonomi for et forslag som enda ikke er lagt frem.

27.mai.2006 @ 20:52
URL: http://vampus.blogspot.com
Postet av: ?

Før man bedriver mer ord*nanering til Coca Colas hyllest og hvordan de har "reddet" "ca 25 millioner mennesker fra drukningsdøden" (og nordlendinger, så vel som trøndere, greier da fint å pule uten Coca Colas hjelp!), bør man kanskje få med seg nyhetene om hvordan Coca Cola i India bruker så mye av grunnvannet (og forurenser resten av det) til sin produksjon av den brune sukkerleskedrikken at de stjeler livsgrunnlaget fra de lokale beboerne/bøndene:

?The Coca-Cola company is guilty of denying thousands of people access to water in India by affecting the quantity of water - through its massive water use, and the quality of water - through pollution. Its operations are affecting the very lifeline of India - where over 70% of the population derives a living from agriculture- and taking water away from these communities has resulted in drastic consequences."

Bare et lite sitat dette her, resten finnes her: www.indiaresource.org/news/2006/1045.html

Og enda mer oppbyggende lesning finnes her: http://www.indiaresource.org/campaigns/coke/index.html

Ellers vil jeg bare gi min støtte til det Tonje har skrevet i innlegget sitt.

Jeg er helt enig i Tonjes utsagn: ?Vi vet nok hva vi vil ha, men er det så sikkert at vi vet hva vi trenger?" Å gi folket sin andel av oljepengene vil være som "å pisse i buksa for å holde seg varm". Det beste samfunnet å leve i får man om folk som bor der har det bra, tenker jeg. Og å ?ha det bra? krever såpass mange basale ting som man, i alle fall fram til man er voksen, trenger å få fra andre, at jeg mener at det å satse på fellesskapet og utvikle det til alles beste er den eneste bærekraftige og vettuge vegen å gå.

Jeg tenker at selv om jeg ikke har barn, er jeg faktisk avhengig av et samfunn som har svangerskapspermisjon, fødeavdelinger, barnehager, skoler, barneleger, skoler som utdanner de som skal jobbe med barn osv. Riktignok har jeg bil, men om jeg ikke hadde hatt det, hadde jeg fremdeles hatt bruk for at vegnettet i Norge hadde blitt utbygget og vedlikeholdt. Dette er ting som det offentlige sørger for (om enn ikke til den grad vi ofte skulle ønsket), og poenget mitt er at vi har bruk for selv det vi ikke tror vi har bruk for. Alle delene av samfunnet må være der for at det skal gå rundt. Ingen planlegger å få prostatakreft eller utlagt tarm, ikke planlegger vi å falle på holka og brekke en arm heller, men heldigvis for oss her i Norge spiller det ingen rolle når dette skjer om du er født med gullhår i r*va eller ikke. Vi har et offentlig helsevesen som sikrer oss behandling uten tanke på hvilken klasse man hører til.

Vi er alle avhengig av at samfunnet fungerer og står valget mellom 3-400 tusen kroner ekstra på bok eller et sosialistisk tuftet samfunn som vi har i dag, er valget lett.

Jeg mener faktisk at store deler av den ?personlige friheten? jeg har i dag, har jeg fordi jeg bor i et land som Norge. Jeg kan ikke se at konsekvensene av ?personlig frihet? etter høyresidemodellen i lengden vil være for annet enn de få og privilegerte.

27.mai.2006 @ 21:15
Postet av: Undre

Den lange kommentaren over, tilhører meg.

27.mai.2006 @ 21:17
Postet av: Tonje

Drar du commie-kortet mot meg, Vampus? Det syns jeg i så fall er litt leit. Den hissige påminnelsen om Sovjet, Cuba, Kina og alskens katastrofer begynner å minne litt om arvesynd, syns jeg. Jeg snakker tross alt ikke om planøkonomi i den grad at man produserer venstresko i femten år..

Det er vel omtrent like offensivt av meg å kritisere et forslag som ikke er lagt fram som det er av deg å fremelske det. Jeg vet ikke hvordan forslaget deres kommer til å se ut, men det er grunn til å anta at pensjonistlivene til folk vil bli uforholdsmessig preget av hver enkelts økonomiske evner. Da kan det i stedet være fint om vi har flinke og kyndige politikere og byråkrater som hjelper oss i en stødig stat. Kanskje fins det til og med noen nobelprisvinnere på stats-laget?

Hvorfor er den personlige (u)friheten man har under staten så utrolig mye verre enn den type personlig (u)frihet man har under markedet?

PAJ: Jeg syns streik stort sett er ganske sutrete og bortskjemt også, så den biter ikke på meg.

27.mai.2006 @ 21:20
URL: http://www.spaltet.net
Postet av: Øystein Lund

Peter mener at Internet/WWw-protokollen ble utviklet av kapitalister?

Jaja, historieløsheten lenge leve, får'n si...

27.mai.2006 @ 21:36
URL: http://www.advicelibrary.com/nlog
Postet av: Peter André Jensen

Øystein Lund skrev:
"Peter mener at Internet/WWw-protokollen ble utviklet av kapitalister?

Jaja, historieløsheten lenge leve, får'n si..."

Har jeg aldri gjort. Selve teknologien har nok noen nerder funnet på av en eller annen grunn. Det er ikke SELVE teknologien jeg prater om her. Det er UTBREDELSEN av den.

Hadde det ikke vært for at store multinasjonale bedrifter fattet interesse for internett/www så hadde ikke internett/www utviklet seg heller.

Hadde det ikke vært for Song BMG (eller hvem det nå var) så hadde ikke Mariah Carey blitt noen storstjerne. Da hadde hun ennå sunget i kirkekor.

Internett/www er samme greia. Bare at i internetts tilfelle så var det ikke Sony BMG, det var pornoindustrien og Microsoft som alminneliggjorde internett. Det var de som ledet ann i utviklingen for å gjøre internett til allemannseie - ikke nerdene som fant opp internett til å begynne med.

27.mai.2006 @ 21:46
URL: http://www.peterandrej.com
Postet av: Tonje

Eh, jeg må bare påpeke at noen av oss hadde lagt oss på kne og skreket lovsanger til gudene om Mariah Carey fortsatt hadde sunget i kirkekor.

27.mai.2006 @ 21:53
URL: http://www.spaltet.net
Postet av: Øystein Lund

Og historielpøsheten fortsetter, ser jeg...

*sukk*

Microsoft? Harru hørt om Mosaic og Netscape, eller? Microsoft lå så langt på etterskudd med webleseren sin at det eneste de fant på var å drepe sin kommersielle konkurrent Netscape ved å utnytte sin monopolmakt ved å inkludere Exploder gratis i Windows.

Er monopolmakt og -misbruk det du vil fremheve som "frihet" og "kapitalisme?" Ikke det nei - ekte kapitalister er i mot monopol, kartellvirksomhet og lignende fordi det er markedsødeleggende - bare et marked med fri inntreden og fri konkurranse er ekte kapitalisme.

Din lovprising av Microsofts monopolmakt er derfor litt suspekt og bør føre til minus i karakterboka.

Og du bø'kke sitte her og bruke de oss nerder har skapt og disse oss, ellers så kan det hende vi tar protokollen vår og går hjem :P

Nei, seriøst altså - Internett er bare infrastruktur for kommunikasjon, verdien ligger i HVA som kommuniseres, ikke sant? Bør du ikke være litt mer takknemlig ovenfor de som har gitt deg infrastrukturen til å drive verdiskapningen helt vederlagsfritt? Som f.eks. det amerikanske forsvarsdepartemente, Berkley universitet, CERN, og, øh, stort sett alle offentlig finansierte universitet i verden?

27.mai.2006 @ 22:06
URL: http://www.advicelibrary.com/blog
Postet av: Alpeluen

Ikke nok med at vi angivelig dominerer bloggosfæren, vi selger også dritt som trøfler. Whatever next?

Er også litt lei av besjelingen av markedet og markedskreftene som gjennomsyrer anti-kapitalist-retorikken nå for tiden.

28.mai.2006 @ 00:51
URL: http://alpeluen.blogspot.com
Postet av: Writer'n

Alpeluen er litt lei av besjelingen av markedet..

Det var som fanden. Mener Alpeluen at det ikke er mennesker som tjener penger der ute? At de store konsernene liksom eksisterer i kraft av sine egen størrelse? At det er en slags metastruktur som i kraft av sin blotte eksistens fordeler penger så grenseløst skjevt? At markedet er noe som kommer hoppende ut av lærebøkene på Bokholderskolene NHH og BI?

Ken Lay ble forresten kjent skyldig..sjelløs som han er.

28.mai.2006 @ 01:58
URL: http://www.writern.no
Postet av: Esquil

Brustuen tilbake i form. Godt å se.

Enig, ens frihet er ofte en annens ufrihet.

Venstresiden definerer frihet som folks rett til fri ferdsel i naturen. Høyresida definerer den i større grad som grunneiers handlingsfrihet på eiendommen sin. Alles frihet og den enkeltes frihet kræsjer til stadighet i praksis, sist tydelig da regjeringa utvidet badestranda på Huk, men mest gjennom alle de små sakene. Kan man bygge ut huset sitt, sette opp nytt gjerde, sperre av en sti, osv.

Friluftsloven i Norge er sjelden som blant annet gjør idrett i skogen gratis. Du skal ikke lenger enn Danmark før skogeieren kan stoppe slikt. I USA må du typisk betale for å gå en skitur, langrennsanleggene deres ligner sånn sett på alpinanleggene i Norge.

Det kommer mange fine ord om frihet fra høyresiden, det er lett å bli fristet, men overvær et møte i et kommunestyre. Hvis du ikke er skogeier vil du bli skuffet når du oppdager hva høyresidens daglige kamp for frihet handler om.

28.mai.2006 @ 07:58
URL: http://aasmul.blogspot.com
Postet av: Mensa

jei er imponert over vor lavt nivvå det er på denna debatten. tabloid blir jo reine mensa-klubben i sammenligning. kokka-kola for å befolke finnmark? verdens største dugnadsprosjekt verdensveven som en kapitalistisk oppfinnelse? mikromjuk skjønte ikke en gang at nettet kom og ville lage sitt eget lukka nettverk da vebb-revolusjonen nesten spiste dem levende. gåre an å bli mer iddiot enn detta paj-huet som slenger rundt sei me kvasintelligente dustofismer. trur jaggu han har dynka hjernesellen sin i karsk og kola før han lågga sei på

28.mai.2006 @ 12:02
Postet av: Alpeluen

Vel, Writer'n, tenkte vel mest på at markedet er en møteplass for mange små og store markedsaktører som utveksler varer og tjenester. Synes ikke man skal tillegge markedet i seg selv personlige egenskaper (kynisk, hensynsløst, sosiopat, etc.); det blir bare for teit.

På den annen side startet det jo allerede med Adam Smiths "usynlige hånd", så kanskje jeg ber om for mye?

Synes for øvrig "Bokholderskolene" (ooh, stor B!) var en litt søt formulering.

28.mai.2006 @ 12:06
URL: http://alpeluen.blogspot.com
Postet av: Peter André Jensen

Mensa skrev:
"gåre an å bli mer iddiot enn detta paj-huet som slenger rundt sei me kvasintelligente dustofismer. trur jaggu han har dynka hjernesellen sin i karsk og kola før han lågga sei på"

Uhyre godt formulert og ikke minst saklig innlegg dette, Mensa. Dessverre lever du ikke HELT opp til navnet ditt. Det er nemlig en hel dunge skrivefeil bare i det lille avsnittet over. Snill som jeg er, kan jeg rette dem for deg:

"Er det mulig å bli mer idiot enn dette Paj-huet som slenger rundt seg med kvasi-intelligente dustofismer. Tror nesten han har dynket hjernecellene sine i Karsk og Coke før han logget seg på."

Dette til orientering.

28.mai.2006 @ 12:30
URL: http://www.peterandrej.com
Postet av: Øystein Lund

Høh, verden står ikke til påske - jeg er faktisk enig med Peter. Det må da gå an å være uenig og diskutere sak og ikke person? Eller i det minste være litt høflig under sine personangrep?

Forøvrig noterer jeg meg at PAJ behendig unngikk å kommentere sin egen beundring for antikapitaliskiske monopoler...

28.mai.2006 @ 14:24
URL: http://www.advicelibrary.com/blog
Postet av: VamPus

Vel, å dra commie-kortet er vel å legge seg på samme nivå som "lurvete gjeng" og å selge dritt som trøfler. Eller? Poenget mitt var at jeg har mer tiltro til at den enkelte bedre klarer å definere sine behov enn de 165 valgte stortingsrepresentantene og tusenvis av virkelighetsfjerne byråkrater.

Og jeg har faktisk mer tiltro til deg enn at du ikke ville spart til egen pensjon... i likhet med de aller fleste andre.

29.mai.2006 @ 19:18
URL: http://vampus.blogspot.com
Postet av: Jark

Vampus :"Og jeg har faktisk mer tiltro til deg enn at du ikke ville spart til egen pensjon... i likhet med de aller fleste andre."

Det vil vel bli slik at de som har råd til å spare til egen pensjon sikkert vil gjøre det, mens det for folk med mere presset økonomi vil være nødvendig å "utsette" det.

30.mai.2006 @ 16:39
Postet av: Tormod

Økonomien blir ikke like presset når skattetrykket reduseres ;-)

13.jun.2006 @ 12:41
Postet av: Shoaib

Morsomt og spennende innlegg, og det traff visst endel folk på noen ømme punkter :)

16.jun.2006 @ 01:04
URL: http://islam.weblogg.no
Postet av: Milton Marx

Synes innlegget er ganske ovenfra-og-ned. "Vi alene vite" hva folket trenger. Staten har ikke noe godt rulleblad.

Nok har det vært både bankkriser, næringslivskrakk, svindelkonkurser etc. også i Norge, men sammenlignet med statens industripolitikk og manglende styring, er det jo peanuts. Noen som husker hva en "Mong" er, Jernverket, Syd-Varanger, Norges Bank....

Sosialdemokratiet har greid å skape likhet ved å avskaffe rikdommen. Vi har alle blitt fattigere.

Man tager et land. Man gir det blant verdens største fiskeresurser, man gir det gratis energi (vannkraft) og forgyller det i oljepenger... Hva får man?

Et av verdens høyeste skattetrykk, sykehuskøer, vanvittige bilavgifter, verdens høyeste drivstoffpriser og et pensjonssystem som har blitt så tappet for penger at det må fylles opp av oljepenger.

Trukkeru trenger noen BI-eksamen for å kunne slå de resultatene....

Rot blir ikke vakkert bare fordi det gjennomføres av AP og sosialister.

16.jun.2006 @ 22:45
URL: http://miltonmarx.blogspot.com
Postet av: Anita

PAJ:
- For Mensa skrev jo helt sikkert ikke innlegget sitt på den spesifikke måten med vilje og viten?

19.jun.2006 @ 18:17

Hva sier du?

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.sprayblogg.no/trackback/ping/1358514
Blåblogging - kunsten å selge dritt som trøfler

Blant den lurvete gjengen vi kaller blåbloggere er ‘personlig frihet’ et umåtelig populært konsept. Jeg har i utgangspunktet forståelse for entusiasmen. Frihet til å mene hva man vil, si hva man vil, være som man vil. Fine saker.
spal......

sonitus.org
27.mai.2006 @ 20:01

hits