Norske kvinners uutholdelige letthet

20.jan.2006 @ 14:16
Egentlig har jeg ikke så lyst til å skrive om feminisme eller om noe i nærheten. Temaet kjeder meg for tiden og dessuten liker jeg ikke damer spesielt godt. Har aldri gjort det, heller. De er kjedelige. Jålete. Snerpete. Masete. Snevre. Dumme, forsiktige og noksagte representanter for menneskeheten.

Likevel kan det ikke stikkes under stol at kvinner er høyst nødvendig for verdensfreden. I land som Kina og India er kjønnsbalansen i ferd med å rakne da vordende foreldre tenker som meg og aborterer jentebarn så snart de ser antydning til innovertiss. Når man vet at en av de viktigste kriminalitetshemmende faktorene er å holde (mannlige) gjerningsmenn stabile i ekteskapet, er det skummelt å forestille seg fremtidige horder av unge menn uten sjanse på så mye som ei lita hand å holde i. Vi ser allerede tendensene i Finnmark.

Marjane Satrapi skriver om besløringspåbudet i Persepolis, en tegneserie som forteller om forfatterens oppvekst og flukt fra Iran: ”Om kvinnens hårprakt er så forferdelig farlig, hvorfor skapte ikke Gud kvinnen skallet?” Farhat Taj sier i siste Fett: ”Det største kultursjokket som møtte meg då eg kom til Noreg var ikkje lettkledde vestlege damer. Det største kultursjokket var at menn i Noreg ikkje stirde på dei lettkledde damene. Dei følgjer ikkje kvinner med blikket og ropar etter dei..”

Det er ukjent fra hvilken tid på døgnet eller fra hvilken ukedag Taj henter sitt førsteinntrykk, men jeg antar at det er mulig å påvise både stirring og jubling også blant nordmenn, om enn noe mer diskret enn den som spilles ut blant deres varmblodige brødre. Nordmannen kan antageligvis kunsten å nyte en god damerumpe, selv om han ikke alltid gir høylytt uttrykk for det.

Kanskje har Farhat Taj rett når hun sier at bortgjemmingen av kvinner i vide og uformelige gevanter bidrar til å mystifisere og seksualisere kvinnekroppen i stedet for å beskytte den. Når fobier skal behandles er den mest virkningsfulle terapien å konfrontere frykten. Er man redd for slanger blir man slangetemmer. Har man klaustrofobi, lar man seg låse inn i et kott. Kanskje overivrige menn burde få porno på blå resept?

Spalten til Kjetil Rolness i forrige lørdags Dagblad handlet om norske dameblader, blant annet om forsidene, som i følge Rolness aldri byr på interessante fjes, men derimot:”Det helt anonyme blikkfang. Damen uten egenskaper. Damebladenes markedsundersøkelser forteller noe like forbløffende som banalt: Hver uke, hele året, ønsker hundretusener av norske kvinner å identifisere seg med en kulørt, overflatisk medsøster de ikke aner navnet på, ikke ønsker å lese mer om, og neppe ville gjenkjent på gaten.”

-Kvinnene kommer, siterer Rolness. Vi stormer for eksempel inn i styrerommene. -Det går helt utmerket. Bare spør mennene. Ja, vi gratulerer! Dere har overtatt nok et mannlig domene - industrien som objektiverer og seksualiserer kvinnen. Hva skal vi med mykpornoblader, når vi kan abonnere på KK?

Kanskje er dette et annet kultursjokk som Farhat Taj kunne observert - om hun hadde kikket forbi norske menns høflige stillhet, hadde hun kanskje oppdaget den norske kvinnens uutholdelige letthet.

Kommentarer
Postet av: Knut Stian Olsen

Fantastisk bra skrevet Tonje... Ett av mine favoritter hos deg :O)

20.jan.2006 @ 14:26
URL: http://knutstianolsen.weblogg.no
Postet av: tse tse fluen

Har aldri likt blader som KK, Det Nye, Henne, Mag og andre lignende blader. Det er jo bare syltynne damer uten appelsinhud på baken. Og så kaller de seg for kvinneblader? Nei takke meg til visse "kulturblader" hvor damene ser ut som damer flest, det er det som er oppfriskende.

Jeg personlig synes det ikke er noe galt med tynne flatbrysta damer i magasiner, men det er sykt når de dominerer bildet.

Hilsen tse tse fluen som digger alle slags damer bare de har god ånde og herlig personlighet.

20.jan.2006 @ 14:41
Postet av: Fjordfitte

Fin og dyptloddende oppsummering av "den norske kvinnen". Men er du virkelig enig med Kjetil Rolness, som vel ikke akkurat er kremen av norsk manndom i at alle som kjøper et ukeblad ønsker å identifisere seg med forsidepiken?

Snakk om å være snerpete, masete, snever og dum, da.

20.jan.2006 @ 16:55
URL: http://fjordfitte.blogspot.com/
Postet av: Stjernetåke

Så konklusjonen er at kvinner fremdeles er kvinner verst...

Surprise!

20.jan.2006 @ 18:05
Postet av: Tonje

Fjordfitte: Jeg vil vel ikke gå så langt. Mange som kjøper dameblader er sikkert interessert i celullittbehandling og annet viktig stoff inni bladet, _i tillegg_ til å kunne identifisere seg med forsiden.

21.jan.2006 @ 00:01
URL: http://www.spaltet.net
Postet av: Fjordfitte

Ouch! Og du syns fortsatt ikke at det er uutholdelig snevert å slutte fra ukeblader til "den norske kvinnens" kvaliteter?

21.jan.2006 @ 11:51
URL: http://fjordfitte.blogspot.com/
Postet av: Tonje

Selvfølgelig er det ingen idiotsikker vitenskap dette her. Men hva skal man kjenne folk på? Navnet, skotøyet, valg av kaffesirup, mp3-liste? Hva folk leser (og velger å lese,)har jo i det minste direkte innvirkning på deres kunnskaper og dermed verdensanskuelse.

Så spørs det hva som kommer først av høna og egget. Blir man dum av å lese dameblader, eller leser man dameblader fordi man er dum?

21.jan.2006 @ 12:13
URL: http://www.spaltet.net
Postet av: Drusilla

Wow. Jeg trodde du hadde laget en parodi på sure bitre menn. "Den norske kvinnens uutholdelige letthet" lissom - det er jo fantastisk. I det hele tatt: "Den norske mannen som bare ser på fotball og drikker øl", "pakistaneren som bare ser på klissete Bollywood filmer" - de må jo bare være mindre intelligente.

Men nå får jeg si som Fjordfitten: Ouch!

21.jan.2006 @ 14:13
URL: http://dagensondekvinner.blogspot.com
Postet av: Fjordfitte

Hm. Du mener altså at "den norske kvinnen" og hennes kvaliteter best vurderes utfra valg av:
ukeblader
navn
sko
kaffesirup
mp3-liste

Du tror ikke det kan tenkes at "den norske kvinnen" selv vurderer
utdannelse
yrkesvalg
politisk tilhørighet
deltagelse i frivillig arbeid
ansvar for barn og gamle
som viktigere enn sko og ukeblader, også for verdensanskuelsen?

Til ditt forsvar må man jo si at din egen argumentasjon viser at du allikevel kan ha rett hva angår "den norske kvinnen". I alle fall stemmer beskrivelsen forbløffende godt på deg selv og Kjetil Rolness: uutholdelig lett. Og snerpete. Og snever.

Kan grunnen være at dere har lest for mye Kjerringer & Klær?

21.jan.2006 @ 14:29
URL: http://fjordfitte.blogspot.com/
Postet av: Fjordfitte

Å! Var det parodi? Jeg trodde det var seriøst. My bad.

21.jan.2006 @ 14:42
Postet av: Utovertiss

Den norske kvinnen er fantastisk. Denne catfighten Fjordfitte forsøker å få i gang ville sikkert vært underholdende, men den er helt meningsløs. Det er mulig å være feminist uten å la håret gro under armene.

Å kalle Tonje lett, snerpete og snever faller på sin egen urimelighet. Når Fjordfitte atpåtil ramser opp "deltagelse i frivillig arbeid" og "ansvar for barn og gamle", så blir det hele litt komisk.

21.jan.2006 @ 15:08
URL: http://gulsno.blogspot.com/
Postet av: PM

Dette er jeg faktisk ikke enig i.

21.jan.2006 @ 17:31
Postet av: Hjorthen

Nå kan man godt kritisere dameblader som Henne, KK m.v for mye rart, men det blir litt for enkelt å si at de bare er fordummende. Når jeg spradisk leser dem så finner jeg som regel en salig blanding av pjattestoff, moter, make-up, og alt det der. Men som regel finner jeg også en artikkel eller to, samt hvis jeg er heldig, et intervju som er både godt skrevet og interessant. Greit nok at man nok kan ende opp med bipolare lidelser og store problemer hvis man bruker damebladene som rettesnor i livet, men de som eventuelt måtte gjøre det var det neppe mye håp for i utgangspunktet uansett.

Faktisk vil jeg vel påstå at Dagbladet er vel så fordummende som Kvinner og Klær på en ganske vanlig tirsdag.

21.jan.2006 @ 23:23
URL: http://hjorthen.blogspot.com
Postet av: Fjordfitte

Utovertiss: Hvorfor faller det på sin egen urimelighet å kalle den norske kvinnen Tonje snever, snerpete, masete, dum og uutholdelig lett? Det var jo det som var hele poenget hennes. At hun - den norske kvinnen - er nettopp slik.

Skal vi ikke tro på Tonje? Juger Tonje? Tar Tonje feil? Og ikke minst, er det catfight hvis to kvinner er uenige? (Hvor hår under armene kom inn i bildet fikk jeg ikke helt med meg. Forsøkte å forstå. Klarte det ikke.)

Jeg skal gi utovertiss rett i én ting. Det er virkelig komisk å tro at ukeblader sier mer om "den norske kvinnens" verdensanskuelse og kvaliteter enn det livsvalgene hennes gjør. Og jeg gikk jo rett på limpinnen uten å skjønne at dette var parodi. Hvilket bare beviser at Tonje hadde rett allikevel: den norske kvinnen er virkelig uutholdelig dum.

22.jan.2006 @ 16:50
URL: http://fjordfitte.blogspot.com/
Postet av: Utovertiss

Fjordfitte: Når man bruker en generalisering av typen "den norske kvinnen" så snakker man ikke om verken Tonje eller en annen spesifikk kvinne. Verden ville kanskje vært enklere å forstå om alt var sort/hvitt, men slik er det nå engang ikke.

Jeg tror ikke Tonje og du er uenige. Det er nettopp derfor jeg syns det ligner en catfight; en diskusjon kun for diskusjonens og syns skyld.

Du gir meg til slutt rett i en ting jeg aldri har sagt: Tusen takk. Og parodi eller ikke; Tonje har vel ikke sagt noe om at den norske kvinnen er "uutholdelig dum" heller.

Kvinner, fjær og høner...

22.jan.2006 @ 19:16
URL: http://gulsno.blogspot.com/
Postet av: Fjordfitte

Igjen har du rett.

Det var bare jeg som la sammen
kjedelige
+ jålete
+ snerpete
+ masete
+ snevre
+ dumme
+ forsiktige og noksagte representanter for menneskeheten
+ uutholdelig lett og fikk
= uutholdelig dum.

Så feil kan altså én kvinne ta.

23.jan.2006 @ 12:26
URL: http://fjordfitte.blogspot.com/

Hva sier du?

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.sprayblogg.no/trackback/ping/628265

hits